De Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Uddel heeft M3V gevraagd voor een nieuw inrichtingsplan voor de docentenkamer en het entreegebied. Met een creatief plan hebben we niet alleen aan de vraag voldaan maar ook meerwaarde gecreëerd. Het opnieuw organiseren en inrichten van entree, pauzegebied, open leercentrum en docentenkamer vroeg om een creatieve en verbindende oplossing.
De pauzeruimte werd hiervoor slim gesitueerd tussen het open leercentrum en de entree, die ver uit elkaar lagen. Nu kan het open leercentrum, waarin ook de mediatheek gesitueerd is, multifunctioneel en dus efficiënter gebruikt worden. Met deze organisatie en goede ondersteunende vormgeving als een diagonaal gelegde vloer die richting geeft en verbindt, ontstaat een gevoel van eenheid binnen de verschillende delen van de school.
De entree van de school heeft een volledige transformatie van beperkt naar dynamisch ondergaan. Looplijnen komen beter tot hun recht en de algehele routing in de school is verbeterd. Een andere grote verandering was de overstap van traditionele garderobes naar individuele kluisjes voor elke leerling, waarin ze vrij zijn om het in te richten zoals ze willen. Dit ‘eigen domeintje’ heeft geleid tot meer verantwoordelijkheidsgevoel, individualiteit en tevredenheid onder de leerlingen.
Ook de docentenkamer is aangepast aan de wensen van het personeel, van een streng georganiseerde eetzaal met keuken naar een gezellige lounge met zitjes en bistrotafeltjes.
De school heeft enthousiast gereageerd op de veranderingen. Dit geeft aan dat ons inrichtingsplan niet alleen aan de vraag voldeed maar ook heeft bijgedragen aan een positieve sfeer en vooruitgang in gebruik binnen de schoolgemeenschap. Ook andere scholen binnen de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap kijken al naar dit geslaagde concept.
Om les te kunnen blijven geven tijdens de verbouwing heeft de school zelf ook een creatieve aanpak gehanteerd. In deze tijd hebben negen groepen tijdelijk hun intrek genomen in de gymzaal, waar ze met beklede schotten lesruimtes hadden gecreëerd. Het succes van deze oplossing kwam mede door goed op elkaar afgestemde lestijden en goed geïnstrueerde leerlingen. Er kon effectief en ongestoord lesgegeven worden, wat aantoonde dat zelfs onder minder ideale omstandigheden goede kwaliteit onderwijs mogelijk is. Deze ervaring benadrukte ook het bewustzijn onder de leerlingen, de concentratie werd gestimuleerd en het gevoel van verantwoordelijkheid versterkt. M3V werkt momenteel aan de vernieuwde huisvesting voor JFSG Rijssen.